Kredi kartı pazarında devler savaşı

26 Ağustos 2008 Salı

Kredi kartı pazarında devler savaşı

Kredi kartı piyasasında müthiş bir hareketlilik var. Piyasanın küçük oyuncuları yutulmamak için büyük oyuncularla işbirliğine gidiyor. Vakıfbank bu alanda Yapıkredi ile anlaştı. Sektörde yaşanacak konsolidasyon sonucunda pazarda 3-4 kart markasının kalacağı belirtiliyor. Kredi kartı pazarında artan rekabetle birlikte verimliliğin önem kazanması bankaları işbirliğine yöneltiyor. Son olarak, Vakıfbank, Yapı Kredi Bankası ile işbirliğine gitti. Sektörün en büyük oyuncusu konumunda olan Yapı Kredi liderliğini perçinlemiş durumda. Yapı Kredi yüzde 26’lık pazar payıyla toplam kredi kartı pazarında en yüksek paya sahip banka oldu. Yapı Kredi, VakıfBank’ın ardından AnadoluBank ile de benzeri bir anlaşma sürecine girdi. Sektör temsilcileri, kredi kartı pazarında benzer işbirliklerinin devam edeceğini ve önümüzdeki dönemde en fazla 4 markanın kalacağını ifade ediyorlar. Türkiye'de toplam kredi kartı sayısı 39.6 milyon. 10 milyon 177 bin 182 kart sayısı ile Türkiye'nin ilk kredi kartı olan World Card'ın sektördeki liderliği sürüyor. World Card'ı 8 milyon 828 bin 097 kartla Garanti Bankası'nın Bonus'u, 7 milyon 173 bin 661 kartla İş Bankası'nın Maximum'u ve 4 milyon 211 bin 205 kartla HSBC'nın Advantage'ı izliyor.
Sektörde yapılan toplam cironun yüzde 85'i altı büyük bankaya aitken, yüzde 75'i ise 4 bankada bulunuyor. 2007 yılında 141 milyar 468 milyon YTL olan toplam kredi kartları cirosu, 2008 yılının ilk dört ayı itibarı ile 55 milyar 219 milyon YTL'ye ulaşmış durumda. Sektörde daha önce, Yapı Kredi'nin Worldcard'ı Milenium Bank, Vakıfbank, Anadolubank ve Fortis ile, Garanti Bankası'nın Bonus Card'ı Denizbank, TEB ve Şekerbank ile, İş Bankası'nın Maximum'u, Ziraat Bankası ve Oyakbank ile, HSBC'nin Advantage'ı ise Tekstilbank ve Halkbank ile işbirliğine gitmişlerdi. Güçlüler de birleşecek beklentisi Anlaşmalı işyeri sayıları ve taksit avantajları göz önüne alındığında, kredi kartı pazarında büyük bankaların bu hakimiyeti, küçük bankaları yeni yatırım yapmaktansa sektörün büyük markaları ile işbirliğine itiyor. Bankacılar, güçlü markaların bile gelecekte verimlilik açısından altyapıyı paylaşmaya yöneleceklerini belirterek, sektörde yaşanacak konsolidasyonun sonucunda pazarda 3-4 kart markasının kalacağını ileri sürülüyor. Toplam kart pazarı içinde 4 bankanın cirosu yüzde 75'lere yaklaştı. Pazarda markalar anlamında bir konsolidasyon var. Gelecekte de bu konsodilasyonun devam edeceği görüşü hakim. Pazara hakim belirli markalar varken daha küçük veya pazara yeni girecek bir markanın yer edinmesi çok zor olduğunu belirten sektör temsilcileri sektörde konsolidasyonun süreceği görüşünde. Yeni marka yaratmak maliyetli Kaynaklarını en verimli şekilde kullanmak zorunda olan bankaların benzer yatırımları yapmalarının doğru olmadığının altını çizen sektör temsilcileri, bugünün şartlarında yeni bir marka yaratmak, üye işyeri ağı oluşturmak için yatırım yapmanın çok verimli olmadığına dikkat çekip, bu yönde işbirlikleri günden güne artacağını kaydediyorlar. Sektörde daha önce, Yapı Kredi'nin Worldcard'ı Milenium Bank, Vakıfbank, Anadolubank ve Fortis ile, Garanti Bankası'nın Bonus Card'ı Denizbank, TEB ve Şekerbank ile, İş Bankası'nın Maximum'u, Ziraat Bankası ve Oyakbank ile, HSBC'nin Advantage'ı ise Tekstilbank ve Halkbank ile işbirliğine gitmişlerdi. İşbirlikleri pazarı büyütür Yüzbinlerce üye işyerine ve geniş bir kart portföyüne sahip olmadan yapılacak yatırımların geri dönüşü çok uzun vadeli olabiliyor. Kredi kartı alanındaki işbirlikleri sektörün sağlıklı gelişimine ve sürdürülebilir büyümesine katkıda bulunması bekleniyor. Bankalar bu anlaşmalarla kredi kartı kullanma imkanı bulamayan kitlelere daha kolay ulaşabilecek. Daha önce markanın sahibi olan bankayla ilişkisi olmadığı için bu markalardan birinin kartını alamamış olan müşteriler, yaygın bir üye işyeri ağına ve sürekli kampanya imkanlarına kavuşacak. Sektörde henüz herhangi bir marka ile anlaşma yapmayan bankalar mevcut, bunların da benzer işbirliklerine gideceğini tahmin ediyoruz. Türkiye'de toplam kredi kartı sayısı 39.1 milyon. 10 milyon 150 bin kart sayısı ile Türkiye'nin ilk kredi kartı olan World Card'ın sektördeki liderliği sürüyor. Zira World Card Avrupa’nın en büyük sekizinci kart programı haline gelmiş bulunuyor. World Card'ı 8 milyon 600 bin kartla Garanti Bankası'nın Bonus'u, 7 milyon 100 bin kartla İş Bankası'nın Maximum'u ve 4 milyon 150 bin kartla HSBC'nın Advantage'ı izliyor. Sektörde yapılan toplam cironun yüzde 85'i altı büyük bankaya aitken, yüzde 75'i ise 4 bankada bulunuyor. 2007 yılında 141 milyar 468 milyon YTL olan toplam kredi kartları cirosu, 2008 yılının ilk dört ayı itirıyla 55 milyar 219 milyon YTL'ye ulaşmış durumda. Sektörde 2008 yılında yüzde 15-20 büyüme öngörülüyor. Güçlüler de birleşecek Anlaşmalı işyeri sayıları ve taksit avantajları gözönüne alındığında, kredi kartı pazarında büyük bankaların bu hakimiyeti, küçük bankaları yeni yatırım yapmaktansa sektörün büyük markaları ile işbirliğine itiyor. Bankacılar, güçlü markaların bile gelecekte verimlilik açısından altyapıyı paylaşmaya yöneleceklerini belirterek, sektörde yaşanacak konsolidasyonun sonucunda pazarda 3-4 kart markasının kalacağını ileri sürülüyor. Bankacılar kartta neden birleşiyor? Kredi kartı sektöründe artık kart sayılarını artırmak değil, varolan markalar arasında tercih edilen marka olabilmek önemli. Tercih edilen marka olmak için bugün ya çok ciddi bütçeler ile reklama yatırım yapmak ya da markanıza değer katmanız gerekiyor. Ölçek ekonomisinin geçerli olduğu sektörde ise pazardaki oyuncu sayısının zamanla azalması beklenen bir durum. Kaynaklarını en verimli şekilde kullanmak zorunda olan bankaların benzer yatırımları yapmalarının doğru olmadığının altını çizen sektör temsilcileri, bugünün şartlarında yeni bir marka yaratmak, üye işyeri ağı oluşturmak için yatırım yapmanın çok verimli olmadığına dikkat çekip, bu yönde işbirlikleri günden güne artacağını kaydediyorlar.
Bugün pazarda hali hazırda 4-5 tane çok markalı kredi kartı programı varken daha küçük veya pazara yeni girecek bir markanın yer edinmesi çok zor. Pazara girişin giderek zorlaştığı günümüzde orta büyüklükteki bankaların kredi kartı sektöründe varolmak için mevcut markalarla anlaşma yoluna gitmeleri bankaların yatırım giderlerinden tasarruf etmelerinin yanı sıra pazarda daha kısa zamanda daha kolay yer alabilmeleri açısından çok büyük kolaylık sağlıyor. Bankacılar toplamda 40 milyonu ulaşan kart sayısına rağmen kredi kartı pazarında büyük bir potansiyel bulunduğunu, gerek kişi başına satış, gerekse kart oranı açısından pazarda daha gidecek çok yol olduğunu görüşünde. ‘Helal kart’larda da birleşme sancısı Katılım bankalarının yumuşak karınları olarak öne çıkan bireysel bankacılıkta, rakiplerinden pay kapmaları için çözüm 'ortak kredi kartı.' Kredi kartı pazarında sadece yüzde 3,2 paya sahip olan dört katılım bankasında liderlik Bank Asya’ya ait. Türkiye Finans’ın, 2009 başında çıkarmayı planladığı kart için 5 milyon dolarlık bir reklam kampanyasının yapılacağı konuşuluyor. Ama banka eğer bireysel bankacılık alanında var olmak istiyorsa, katılım bankaları içinde kredi kartı alanındaki tek rakibi Bank Asya'nın geçen ay tanıtılan yeni kartı 'DİT' kadar fonksiyonel bir ürün geliştirmek zorunda. Zira 4 katılım bankaları arasında lider konumda olan Bank Asya. Bankanın kart sayısı 1 milyonu aşkın seviyede. İkinci en çok kart ise Türkiye Finans’ta. Türkiye Finans’ın kart sayısı ise 147 bin. (Albaraka Türk'ün 25 bin, Kuveyt Türk'ün 96 bin kredi kartı var). Türkiye Finans’ın ise Mutluluk kartında Garanti Bankası ile anlaştığı açıklandı. Bankalararası Kart Merkezi'nin (BKM) Haziran 2008 verilerine göre kredi kartı pazarının yüzde 25,7'si VVorldCard markasını kullanan bankalarda. Katılım bankalarının toplam pazar payı yüzde 3,2 iken bunun yüzde 2,5'i tek başına Bank Asya'ya gidiyor.